Applications
7 updates binnen Microsoft Teams
Business Applications > 7 updates binnen Microsoft Teams
7 updates binnen Microsoft Teams
Hoogtijden voor Microsoftgebruikers! Tijdens de digitale conferentie Microsoft Ignite werden grote en kleine updates voor Microsoft Teams aangekondigd. Nadat de tool meer dan ooit gebruikt werd (moeten we het C-woord zelfs nog vernoemen?) worden er nu nog enkele updates aangebracht die virtueel samenwerken eenvoudiger maken. Zowel voor admins als voor eindgebruikers wordt de ervaring verbeterd. We sommen de highlights voor je op.
1. Samen aan de koffie met Together mode
Microsoft voerde een onderzoek naar hoe mensen zich voelen bij al dat thuis- en afstandswerk en ontdekte dat velen zich minder verbonden en vermoeider voelen door virtuele meetings. Daarom riep Microsoft ‘Together mode’ in het leven, waarbij deelnemers in een gedeelde ‘ruimte’ terechtkomen. Je kan rekenen op een auditorium, vergaderzaal of zelfs koffiezaak. Dit moet het voor iedere deelnemer makkelijker maken om te focussen op gezichtsuitdrukkingen en non-verbale communicatie.
2. Makkelijker meeten met breakout rooms en nieuwe functies
Als organisator van een meeting kan je de deelnemers in kleinere groepen of ‘breakout rooms’ onderverdelen, waardoor kleine groepjes zich even kunnen afzonderen om te brainstormen of te overleggen. Splits de groep virtueel uit, monitor de brainstormsessies door van breakout room naar breakout room over te schakelen, en breng iedereen met een klik terug naar de hoofdmeeting.
Om de meetingervaring aangenamer te maken zijn features als transcriptie, live ondertiteling, opnemen en de mogelijkheid om te switchen tussen de mobiele en desktop app beschikbaar voor 1:1 gesprekken en grotere meetings. Na een meeting zal er een ‘recap’ met de deelnemers gedeeld worden, waarin je onder andere de opname, transcriptie en gedeelde bestanden kan terugvinden.
Ben je toegevoegd aan een bestaand team? Bekijk dan in de nieuwe infobalk de actieve leden, belangrijke posts of relevante informatie in ieder kanaal.
3. Zennnnnnn met Headspace en Insights
Het eigen onderzoek van Microsoft toonde aan dat het aantal meetings, calls en chatberichten enorm gestegen is in vergelijking met de niet-coronaperiode. Een rondvraag bij meer dan 6.000 Microsoft-medewerkers toonde aan dat 30% een slechte work-life balance ervaart, en daarvan ligt de oorzaak vooral in de vervagende grenzen door de coronapandemie.
Met Headspace ontwikkelde Teams een meditatietool om je voor te bereiden op het werk en je job na de werkuren ook weer los te laten. Daarnaast wordt Insights, dat je misschien al kent van Outlook, nu ook geïntroduceerd in een dashboard in Teams. Zo kunnen werknemers zien wat ze doen, met wie ze vaak spreken en hoeveel pauze ze nemen, en kunnen werkgevers een vinger aan de pols houden bij het mentale welzijn van hun collega’s.
4. Nieuw management in Teams Admin Center
In policies kan je nu gebruikmaken van de ‘bulk assignment policy’. Waar je voorheen een voor een policies moest toewijzen aan gebruikers, kan je dat nu aan tot 50.000 gebruikers in één keer.
Daarnaast wordt het makkelijker om workflows te automatiseren, apps te bouwen of alle data in één plek te verwerken met het Power Platform in Microsoft Teams. Zo wordt er een nieuwe Power Automate app geïntroduceerd en wordt de Power BI app voor Teams verbeterd. Als admin wordt het leven je ook makkelijker gemaakt door een gestroomlijnder proces voor het reviewen van apps in het Teams Admin Center. Apps kunnen daarnaast bekeken, aangekocht en geconfigureerd worden in het Admin Center. Het is daarbij mogelijk om specifieke apps toe te wijzen aan specifieke teams.
5. Beter bellen
Organisaties die hun telefooncentrale via Teams laten verlopen kunnen nu ook rekenen op een auto attendant of keuzemenu dat de beller kan bedienen via spraak of via het klavier. Daarnaast kunnen bellers nu ook in de wacht geplaatst worden en krijgen ze muziek te horen terwijl ze wachten op de volgende beschikbare persoon.
In Teams komt er ook een gestroomlijnde view waarmee je in één oogopslag je contacten, voicemail en oproepgeschiedenis kan zien.
Microsoft ontwikkelt daarnaast ook enkele toestellen die specifiek ontworpen zijn voor Microsoft Teams. Zo komen er een spraakgestuurd Microsoft Teams display en Microsoft Teams telefoons.
6. Verbonden met je organisatie dankzij SharePoint
Binnenkort kan je dankzij de home site app je SharePoint én intranet integreren in je Teams. Zonder Teams te verlaten kan iedereen dus de nodige informatie en documenten raadplegen.
7. Sneller schakelen met team templates en betere zoekfunctie
Het wordt nog makkelijker om een team te creëren dankzij templates met eerder gedefinieerde kanalen, tabs, apps en instellingen. Microsoft biedt templates aan voor project management of onboarding van nieuwe werknemers, maar als IT-professional kan je ook zelf templates maken voor je organisatie.
Meer info
Benieuwd welke andere updates Microsoft recent aankondigde? Lees dan zeker onze vorige blogpost.
Maak kennis met Teams, of leer Teams in je organisatie efficiënter inzetten dankzij onze gerichte trainingen. Je ontdekt ze in ons evenementenoverzicht. Nog geen Teams in je organisatie, maar wil je er wel gebruik van maken of er meer over te weten komen? Neem contact met ons op voor meer informatie.