AI in Vlaanderen: positief onthaald, maar strategische visie ontbreekt
ConXioN voerde, in samenwerking met marktonderzoeksbureau Profacts, het eerste marktonderzoek uit naar het gebruik van artificiële intelligentie (AI) bij bedrijven in Vlaanderen. Uit de bevraging blijkt dat AI als een positieve evolutie wordt gezien, maar dat een structurele strategische aanpak nog vaak ontbreekt: maar liefst 81% van de bevraagde bedrijven in Vlaanderen erkennen het enorme positieve potentieel van AI en zien het als een motor voor efficiëntie en innovatie. Toch blijft kennis een drempel: velen weten nog niet goed wat AI kan betekenen voor hun onderneming. Bedrijven kampen met een tekort aan de juiste kennis en digitale vaardigheden, wat de adoptie vertraagt. Bedrijven in Vlaanderen hebben nood aan duidelijke eikpunten, een strategie en vooral een langetermijnvisie rond AI.

Over het onderzoek
"In dit onderzoek zien we dat de helft van ons een duidelijke bril met goede glazen heeft en dat de helft toch nog weleens bij de oogarts langs moet om zijn weg te vinden door de mist en om een aantal, laat ons zeggen, eikpunten te definiëren. Dus er zitten nog wel wat uitdagingen. Er is change management nodig. Vooral ook bekendheid, awareness om daar naar toe te gaan."
- Carine Vaeremans, CEO marktonderzoeksbureau Profacts
AI in Vlaanderen staat nog in de kinderschoenen
Zijn we de AI hype voorbij in Vlaanderen? Als we naar deze eerste resultaten kijken, absoluut nog niet. Er heerst nog veel onduidelijkheid binnen bedrijven in Vlaanderen. Uit de bevindingen blijkt dat er nog veel werk aan de winkel is om AI bekendheid te geven, om angsten weg te nemen en om ondernemingen te motiveren de volgende stappen te zetten. 90% van de bedrijven in Vlaanderen zijn overtuigd van de voordelen van AI. Ze zien het als een katalysator voor innovatie (93%) en efficiëntie (89%). Toch geven slechts 12% van de bedrijven aan dat ze op dit moment een uitgewerkte of structurele strategie hebben rond het implementeren van AI. Dit wijst erop dat AI vaak nog als een opportuniteit wordt beschouwd, eerder dan als een geïntegreerd onderdeel van de bedrijfsstrategie.
"Durven groeien. Durven innoveren. Durven vooruitgaan. Wat gisteren vernieuwend was, is vandaag de norm. AI is niet alleen een enabler, maar een echte gamechanger voor bedrijven die de toekomst durven omarmen. Waarom nu? Omdat AI geen hype meer is, maar een kans. Een kans die je strategisch moet aanpakken, met de juiste focus op data governance en security. Bij ConXioN geloven we niet in AI om de AI. We geloven in AI die mensen en bedrijven sterker maakt. Technologie als katalysator voor groei, niet als doel op zich."
- Chris Debyser, oprichter en CEO van ConXioN, uw digitale groeipartner via IT met een vleugje AI.
Ethische en operationele vragen blijven een struikelblok
Vlaamse bedrijven zien de mogelijkheden van AI, maar worstelen met ethische en praktische vragen: zal AI onze werknemers vervangen? Is het veilig om gevoelige gegevens toe te vertrouwen aan AI? Met welke juridische en morele risico’s moeten we rekening houden? Waar in kleine en middelgrote bedrijven voornamelijk de CEO de beslissingen neemt op vlak van AI, is die verantwoordelijkheid in grotere bedrijven aan het verschuiven naar IT-leiders en AI-councils. En het zijn net die IT-leiders waar de ethische vraag sterk speelt: wanneer biedt het echt meerwaarde om AI in de processen te gaan integreren en waar blijft menselijke expertise cruciaal? Door deze onzekerheden gaat de adoptie van AI vaak trager dan gewenst. Bedrijven hebben nood aan duidelijke richtlijnen en ondersteuning om deze drempels te overwinnen.
Bekendheid met AI-tools, maar gebrek aan digitale vaardigheden
Hoewel tools zoals ChatGPT en Microsoft Copilot steeds bekender worden, blijft de integratie ervan in bedrijfsprocessen een uitdaging. Een van de belangrijkste struikelblokken is het gebrek aan de juiste kennis en vaardigheden binnen organisaties. Maar liefst 52% van de bevraagde bedrijven in Vlaanderen hebben geen tot weinig kennis binnen de organisatie. Slechts 13% van de personen met beslissingsbevoegdheid hebben hoge kennis rond AI. Het opleiden van medewerkers en het opbouwen van interne expertise zijn cruciale stappen om AI succesvol in te zetten. Er is een grote behoefte aan begeleiding, aan change management en aan investeren in de ontwikkeling van expertise.
AI-experimenten leiden tot verdere investeringen
Bedrijven die al actief bezig zijn met AI, blijken hier doorgaans verder in te willen investeren. Meer dan 75% van deze ondernemingen geven aan dat ze AI breder willen implementeren binnen hun organisatie. Dit suggereert dat er na een eerste positieve ervaring met AI meer tractie ontstaat binnen de onderneming. Wanneer gekeken wordt naar het huidige gebruik van AI, zien we dat marketing de toonaangevende afdeling is waar AI al wordt ingezet. Maar AI heeft zoveel meer potentieel: klantenservice, productinnovatie, cyberveiligheid en langetermijnstrategie. Helaas is het strategische gebruik van AI nog onderontwikkeld. We zijn geneigd te focussen op korte termijn efficiëntiewinsten en kostenbesparingen, terwijl AI ook een hefboom kan zijn voor concurrentievoordeel en klanttevredenheid op lange termijn.
"Een AI-project is geen IT-project. Aan de IT-kant, dat was lineair. Dat was voorspelbaar. Aan de AI-kant moeten we iteratief en experimenteel gaan werken. Ik wil daar echt wel een pleidooi doen, want de taak van de bestuurskamer is immens belangrijk daarin."
- Jackie Janssen, Spreker op Eyes on 2025
De bestuurskamer speelt een cruciale rol
Er is een duidelijke bereidheid om AI verder te implementeren. Bedrijven die al een eerste stap hebben gezet, zien de voordelen en willen verder uitbreiden. Het is cruciaal dat bedrijven ervoor zorgen dat ze een evolutie als AI als een business uitdaging zien en niet enkel als een technische uitdaging. Want de toekomst is duidelijk: bedrijven die AI slim inzetten, gaan een concurrentievoordeel halen. Het is geen hype, het is een blijvende technologische shift. Je hoeft niet alles in één keer te implementeren. Besturen spelen een cruciale rol in het voorbereiden van hun organisaties op deze veranderingen. Om een impactvolle eerste stap te zetten, is het cruciaal om AI te introduceren in de bestuurskamer als een startpunt voor experimenten. Het is nu aan de ondernemingen om te bepalen of ze voorop willen lopen of achteraan willen aansluiten.
Over ConXioN
Gerelateerde artikelen
NU BESCHIKBAAR
Rapport: The State of AI in Vlaanderen
In dit rapport:
- De cijfers: Zijn we de hype voorbij?
- De cijfers: AI in Vlaamse bedrijven: Klein, Groot, Corporate– wie staat hoever?
- De cijfers: AI gebruik per afdeling: wie gebruikt AI en waarvoor gebruiken we het?
- De cijfers: AI gebruik per afdeling: waarvoor gebruiken we het?
- De cijfers: De beslissingsnemer als het gaat over AI
- De cijfers: digitale vaardigheden rond AI
- De cijfers: investeringen in AI
- De cijfers: AI adoptie in de bestuurskamer
