Het belang van ambassadeurs bij een intern project

Het belang van ambassadeurs bij een intern project

Ondanks de kennismaking met Change Management en de eerste praktische blog over Change Management blijft het misschien voor iedereen een vaag concept, niet? Ik laat je kennis maken met de principes van Change Management, en doe dat aan de hand van vragen die je je misschien al eens gesteld hebt. Daarbij geef ik je voorbeelden uit de praktijk, zodat Change Management en het belang ervan duidelijk wordt. Zo hoop ik ervoor te zorgen dat mijn passie jouw verandering een boost geeft.

 

Je hoorde vast en zeker al over ambassadeurs en weet hoe belangrijk ze zijn voor het uitdragen van een boodschap. Zo kan je brand ambassadors hebben, die je bedrijf of merk promoten, gewoon omdat ze er fan van zijn. Maar ook binnen je bedrijf kan je ambassadeurs hebben. Binnen Change Management worden die personen ‘Champions’ genoemd. Vraag je je af: “wat is dat nu weer?”. Lees dan zeker verder.

Wat is een Champion en wat kan hij voor mijn project betekenen?

Wat is dat eigenlijk, een Champion? Het is in deze context géén Limburgs voor ‘champignon’! Een Champion is een ambassadeur, een enthousiaste medewerker die jouw project mee trekt en door zijn of haar enthousiasme zelfs de meest negatieve collega’s kan motiveren.

 

Een Champion is een collega die zich vrijwillig inzet om zich die nieuwe oplossing of verbetering van je proces eigen te maken en de voordelen hiervan uit te dragen. Opgelet, die ‘vrijwillig’ staat niet voor niets in het vet! Een Chinese vrijwilliger zal immers nooit het enthousiasme aan de dag brengen dat je nodig hebt om je project die extra boost te geven.

Een voorbeeld uit de praktijk

Graag een voorbeeld van het belang van Champions? Benieuwd naar het resultaat wanneer zij mee hun schouders onder jouw project zetten? Laat mij je even meenemen naar een nieuw project dat we een tijdje geleden gestart zijn. Tijdens de eerste meeting werd er besloten om met een pilootproject te werken. Er was namelijk een afdeling die in de wandelgangen had opgevangen dat er zou worden overgeschakeld naar een nieuwe manier van documentbeheer. Een groep collega’s was zo enthousiast dat de Champions ons gewoon in de schoot werden geworpen! Dat was een meevaller natuurlijk.

 

Dit team kreeg een opleiding en werd intens begeleid door mijzelf, maar ook door de projectleiding. Er werd een duidelijke communicatie opgemaakt die de aankondiging van het pilootproject bevatte én de teamleden die dit project zouden trekken werden uitgebreid voorgesteld.

 

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Omdat ze zo enthousiast waren, werd ook het projectteam extra gedreven om dit mooi in de verf te zetten. Zo verscheen er een regelmatige update op het intranet en werd er telkens iemand van het pilootteam geïnterviewd. Het werd echt een leuke story om te volgen. Zelfs de minder leuke momentjes werden niet vergeten. Want een verandering verloopt nu eenmaal niet altijd even smooth en ook deze kant moet je delen.

 

Eens het pilootproject werd afgerond werd er een – jammer genoeg virtueel – feestje gegeven en werden alle deelnemers aan het pilootproject extra in de bloemetjes gezet. Het gevolg? Het volgende team stond al te trappelen om met hun verandering te starten. Zij werden ondersteund door de Champions van het pilootproject en waren daardoor in staat om hun project even succesvol af te ronden. Leuke bijkomstigheid is dat de samenwerking over de afdelingen heen door deze verandering ook verbeterd is, zelfs vanop afstand!

 

Zo zie je maar wat een enthousiaste medewerker kan betekenen voor jou en je project.

Maar wat doe je nu als die Champions zich niet zomaar aandienen?

Zorg er eerst voor dat je doel helder is. Vertel je verhaal en zorg ervoor dat je medewerkers zich ermee kunnen identificeren. (Tips voor communicatie vind je in onze vorige blogpost.) Laat hen zien waarom het zo waardevol is wanneer tevreden medewerkers vertellen over hun positieve én negatieve ervaringen.

 

Je kan bijvoorbeeld een bijeenkomst organiseren om ideeën te verzamelen. Geef je medewerkers inspraak, niet enkel bij het begin van je project, maar ook zeker bij het verloop van je project. Je zal al snel merken wie de echte enthousiastelingen zijn.

 

Je Champions geïdentificeerd? Zorg er nu ook voor dat men die Champions kent in je organisatie. Zo is duidelijk dat zij achter je project staan, en zijn ze heel toegankelijk voor andere collega’s die misschien vragen hebben. Afhankelijk van de soort verandering kan je bijvoorbeeld een toffe T-shirt of een leuke badge ontwerpen waardoor ze herkend kunnen worden. Of voorzie een interview op jullie intranet. Geloof mij gerust, er zijn oneindig veel mogelijkheden die je kan omarmen.

 

Conclusie: wat is een Champion? Champions zijn medewerkers die er mee voor zorgen dat jouw project een échte winner wordt!

3 takeaways:

  • Champions of ambassadeurs dragen bij aan het succes van je project, door met hun enthousiasme andere collega’s warm te maken.
  • Oprecht enthousiasme kan je niet verplichten, maar wel helpen creëren. Duid dus geen Champion aan, maar zorg ervoor dat het belang van je project én van een Champion duidelijk wordt.
  • Zoals steeds is communicatie dus héél belangrijk.

 

Sta je zelf ook voor een verandering en weet je niet hoe die aan te pakken? Ons Business Consultancyteam helpt je verder!

Christine in haar eigen woorden

Ik ben Christine Gielen, dit jaar een halve eeuw oud en 30 jaar geleden begonnen aan mijn professionele carrière. Ik heb heel wat verschillende watertjes doorzwommen en daardoor heel veel ervaring op mogen doen. Nu ben ik een radertje in de goed geoliede machine van Business Consultants binnen ConXioN.  

 

Als Business Consultant is het onze missie om klanten te helpen groeien met (een combinatie van) verschillende diensten, tools en oplossingen. Elk van ons heeft zijn eigen specialisatie en de mijne is Change Management. Wat dit precies inhoudt, ontdek je in mijn blogposts. 

 

Wil je graag dat ik in een volgende blogpost antwoord geef op jouw vraag over Change Management? Je vragen, suggesties en bemerkingen zijn van harte welkom!

Christine Gielen