Blijven we nog printen in de toekomst? Deep Dive met Kyocera
Printen. Een alledaags onderwerp dat mogelijk niet zo alledaags meer zal zijn. Want blijven we wel nog printen in de toekomst?
Hendrik De Hertogh, algemeen directeur van KYOCERA in België en Frankrijk, deelt in deze 52 Topics aflevering zijn uitgebreide ervaring van 30 jaar in de printindustrie.
Hij bespreekt hoe de printmarkt en technologieën geëvolueerd zijn. Met name de verschuiving naar minder printen door digitalisering, maar benadrukt ook dat printen nog steeds relevant is voor het vastleggen van informatie op papier.
In 52 Topics gaat Kevin wekelijks de strijd aan met een technisch topic. Onderwerpen van ‘XR’ over ‘big data’ tot ‘zero trust’, die hij in 10 minuten en in begrijpelijke taal duidelijker maakt.
Bekijk de aflevering hierboven als video, lees het hieronder als blog of beluister hem als podcast op Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts. 👇
Snelle links 🔗:
Uitdagingen in de printindustrie
Na de pandemie heeft Adobe Sign een enorme groei doorgemaakt. Met de mogelijkheid om documenten digitaal te ondertekenen en hun authenticiteit eenvoudig te verifiëren, moeten we deze documenten niet meer afdrukken.
Bovendien hebben NFT’s de afhankelijkheid van printers verder verminderd. Je kan deze namelijk ook gebruiken als eigendomsbewijs.
Beide technolgieën dragen bij tot de Paperless Office trend.
De beloofde Paperless Office
Ondanks de vooruitgang naar een “Paperless Office”, blijven papieren documenten in bepaalde sectoren en situaties enorm van belang. We zijn er dus nog niet.
Het blijft een cruciale technologie binnen de IT wereld. In een transportbedrijf of een notaris is een printer bijvoorbeeld zeker nog niet weg te denken.
Impact op het milieu
Kyocera is zich natuurlijk ook bewust van de ecologische impact van printers. Zo zetten ze in op milieuvriendelijke productie en recycling. Door het gebruik van keramische componenten, gaan de onderdelen veel langer mee. Daarbij zorgen ze er ook voor dat bepaalde onderdelen slechts uit 1 component bestaan, zodat deze gewoon gerecycleerd kan worden.
Slechts 5% van wat er geprint wordt, wordt geprint met een laser printer, terwijl 95% met inkt. Een groot verschil dus. Dit komt omdat inkt veel minder energie nodig heeft, met als gevolg duurzamer voor het milieu.
Waarom zet je iets op papier?
Wat je op papier zet is informatie en waarom je specifiek moet printen is voor veel bedrijven nog niet helemaal duidelijk. Zo heeft Kyocera tijdens een audit bij een bedrijf deze vraagstelling onderzocht. Wat bleek, is dat de voornaamste functie ‘een tweede scherm‘ was.
Printen we te veel?
Hendrik benadrukt de waarde van documenten, waarbij hij onderscheid maakt tussen documenten die vanwege hun inhoud geprint moeten worden en documenten die digitaal kunnen blijven. De kostprijs van printen is gelijk voor ieder document, of dat nu een factuur is of een dagelijkse mail.
Daarom moeten we ons op voorhand enkele vragen stellen. Als ik nog print, wat print ik dan en is dat een document van hoge waarde? En als het een hoge waarde heeft, zou je je moeten afvragen of je deze informatie op een andere manier kan verwerken.
Zo voorkom je dat je onnodig gaat afdrukken.
Beschouw jouw printer als een server
Een multifunctionele printer op een netwerk functioneert in essentie net als een server. Deze printers draaien apps, bevatten geheugen en een harde schijf, en zijn verbonden met zowel het interne netwerk als potentieel met externe netwerken. Ze kunnen scannen (input), printen (output), mailen, scannen naar folders, Optical Character Recognition (OCR) uitvoeren voor tekstherkenning en vormherkenning. Hierdoor zijn ze veelzijdig inzetbaar binnen IT-infrastructuren.
Daarom kan je ze best met dezelfde zorg en aandacht voor beveiliging behandelen als servers. Dit omdat ze toegang hebben tot en kunnen dienen als poorten voor zowel inkomende als uitgaande informatie binnen een organisatie.
Put Knowledge to Work
Hendrik sluit af met het advies om goed na te denken over de rol van printen en documentbeheer binnen organisaties, met de nadruk op de slogan van Kyocera: “Put Knowledge to Work”. Of dat nu fysieke of digitale pagina’s zijn, het blijft belangrijk om als bedrijf goed na te denken over hoe je die informatie zo efficiënt mogelijk kan gebruiken.
Heb jij ook een vraag voor Kevin? Geef een virtueel seintje en laat je vraag achter op sociale media! #RodeTelefoon
Meer weten over wat ConXioN voor jouw bedrijf kan betekenen?
Onze experts staan voor je klaar om je te begeleiden en te adviseren.