De CIO als strategische spilfiguur
ConXioN > De CIO als strategische spilfiguur
De CIO als strategische spilfiguur
- 1,5 min.
- 21 september 2018
Digitale transformatie en nieuwe technologie dagen ondernemingen uit en stellen hogere eisen aan uw IT-afdeling. Van kostenpost naar ultieme business driver: de rol die IT binnen uw organisatie speelt, wordt steeds doorslaggevender. Wie wendbaar wil blijven, moet technologie strategisch inzetten om sneller, efficiënter en doeltreffender te werken. Die digitale evolutie geeft de CIO een grote verantwoordelijkheid. Vroeger stond de CIO enkel in voor het operationeel beheer van de IT-infrastructuur, vandaag bepaalt hij als strategische spilfiguur de cruciale beleidslijnen die uw digitale business doen slagen. 63% van de CIO’s wereldwijd focust zich vandaag dan ook meer op projecten die geld opbrengen in plaats van besparen. *
CIO als business process manager
Bij bedrijven die digitaliseren, verkleint de kloof tussen business en IT. 70% van de CIO’s merkt dat hun job strategischer wordt. * En dat hoeft niet te verbazen. De CIO kent alle bedrijfsprocessen door en door. Hij is dus perfect geplaatst om erover te waken dat de kansen van digitalisering optimaal worden gegrepen.
Zijn rol verschuift van de CIO die IT operationeel stroomlijnt naar een Business Process Manager. Zijn nieuwe takenpakket bestaat vooral uit optimalisatie, automatisering, data-analyse en innovatie. Waardoor hij vaker moet samenwerken met de R&D-afdeling. En ook dat levert nieuwe uitdagingen op. Kortom: een CIO zorgt er vandaag niet alleen voor dat alles achter de schermen vlekkeloos werkt, maar drukt zijn stempel op de bedrijfsstrategie en maakt van IT een echte meerwaarde voor uw volledige onderneming.
Meer ruimte voor innovatie met de juiste IT-partner
Is het interessant om naar de cloud te verhuizen? Of is het voordeliger om voor een hybride IT-infrastructuur te kiezen? Is gevoelige informatie voldoende beschermd? Welke nieuwe technologie is relevant? Het zijn vragen die elke CIO bezighouden en waarvoor steeds meer expertise nodig is om ze doordacht te beantwoorden. Het bouwen, beheren en onderhouden van een moderne IT-omgeving wordt dan ook veel complexer. En dat net nu applicaties veelzijdiger worden, de CIO meer tijd investeert in strategie en er meer wordt ingezet op innovatie en groei.
Bedrijven hebben het dan ook moeilijk om de juiste mensen aan te werven die hun kritische infrastructuur veilig, beschikbaar en performant kunnen houden. Het is dan ook geen verrassing dat er vaker een beroep wordt gedaan op een externe IT-partner. Een betrouwbare en ervaren speler die het traditionele takenpakket van de CIO probleemloos kan overnemen. Op die manier heeft hij meer tijd om op de relevante innovatie en strategische beslissingen te focussen die echt het verschil maken.
* CIO survey van KPMG en Harvey Nash: jaarlijkse rondvraag (2016 – 2017) bij 4500 CIO’s uit 86 landen.