Eyes on 2023 and beyond: Marijke Schroos over Microsofts visie

Klaar voor heel wat updates? Tijdens het ‘Eyes on 2023’-event verwelkomden we IT-professionals in het ConXioN Experience Center om het te hebben over de rol van IT in 2023 en ver daarna. Marijke Schroos, General Manager bij Microsoft Belux vertelde waar de technologiereus dit jaar vooral zal op focussen. Van tech optimism over het Digital AmBEtion-plan tot The Digital Imperative – we brengen uitgebreid verslag uit in het artikel hieronder. Let’s dive in!

Chris Debyser ConXioN
Chris Debyser, CEO en oprichter van ConXioN

De juiste bagage

Het is aan onze CEO en oprichter Chris Debyser om het evenement af te trappen en de aanwezigen welkom te heten in het ConXioN Experience Center. En vooral: om hen te vertellen waarom het zo belangrijk is dat we hier allemaal aanwezig zijn.

Zeker in het huidige economische klimaat zien boards en C-levels IT immers nog te vaak als een kost, terwijl slimme investeringen in IT net kunnen opbrengen – zo vertelde Chris recent nog in De Tijd.

Door Microsoft een blik te laten werpen op welke veranderingen er ons te wachten staan in 2023 en ver daarna, zijn we gewapend met de juiste bagage op strategische meetings.

Marijke Schroos Microsoft ConXioN
Marijke Schroos, General Manager van Microsoft Belux

1. Productiviteit van de werknemers

Met een achtergrond als sociale wetenschapper, is Marijke Schroos not your average Microsoft General Manager. Haar achtergrond zorgt voor tech optimism: het geloof dat technologie kan bijdragen aan heel veel challenges. Denk aan de veranderende workforce, met een steeds verouderende populatie én compleet nieuwe verwachtingen van werknemers na de coronacrisis, of aan de economische crisis met een weerslag op de arbeidsmarkt en de supply chain. Productiviteit van de werknemers is meer dan ooit belangrijk om tegemoet te komen aan de loonsindexatie, flexibele werkuren en -plekken en lifelong learning.

En daarbij kan Microsoft Viva helpen. Deze tool helpt enerzijds de werknemers, door hen elke dag een recap met de meetings van die dag te bezorgen, of hen voor te stellen wat focustijd in hun agenda te blokkeren. Anderzijds helpt het ook werkgevers en managers, door hen inzicht te geven in hoe vaak zij 1-2-1’s met hun team inplannen, hoe vaak hun team in meeting zit én hoe productief ze tijdens die meetings zijn. Ook Viva Learning, waarmee sessies aangeraden of verplicht kunnen worden, kan hierin geïntegreerd worden.

Microsoft Viva

2. Microsoft Cloud & the dataverse

Microsoft wil weg van het monolithische systeemdenken en pleit ervoor om de silo’s weg te halen, zodat alle data van een organisatie gecentraliseerd wordt en er efficiënter en klantvriendelijker gewerkt kan worden. Het Digital AmBEtion-plan dat eind 2021 werd aangekondigd, is hier een voorbeeld van. De nieuwe Azure datacenters in Brussel maken zullen immers ook sovereign cloud en low latency-omgevingen aankunnen, en dus nog efficiënter omspringen met data

Ook het Power Platform boomt momenteel, omdat het directe resultaten oplevert en de efficiëntie binnen je organisatie verhoogt. Door slim te investeren in een tool zoals het Power Platform, kan je nieuwe data inwinnen en die laten terugvloeien naar de dataverse. Op basis daarvan kan je onderbouwde bedrijfsbeslissingen maken, maar ook een meer proactieve service bieden, supply chains verbeteren, operations streamlinen en automatiseren…

💡 Weetje: ConXioN beschikt over heel wat Microsoft-expertise en -certificaten. Je laten bijstaan in jouw journey to the cloud? Het Microsoft 365-ecosysteem optimaal inzetten? Onze Cloud Engineers of Microsoft 365 Business Consultants kunnen jou adviseren en bijstaan. Neem vrijblijvend contact op.

3. Duurzaamheid & inclusie

To empower every person, every organization on the planet – dat is de missie van Microsoft. En daarbij spelen zowel duurzaamheid als inclusie een grote rol. 

Microsoft spreekt grote ambities uit op vlak van duurzaamheid. Zij ondernemen nu al CO²-neutraal (!), willen in 2023 CO²-negatief zijn en in 2050 alle CO² die ze ooit geproduceerd hebben teruggeven. Ook op vlak van water willen zij in 2023 neutraal zijn. Dat doen ze aan de hand van verschillende initiatieven.

Daarnaast hecht Microsoft ook veel belang aan inclusie, waarbij ze denken aan zowel arbeiders als aan wie aan een bureau zit, aan regio’s met veel economische activiteit maar ook aan regio’s met weinig economische activiteit. Ze willen bedrijven helpen om werknemers (maar ook leerlingen) efficiënter te laten werken door oplossingen voor kleurenblindheid, automatische vertalingen in Teams…

4. Security

Microsoft hamert op het belang van security, van preventie, opleiding van werknemers, bewustwording en vooral: blijven investeren. En dat wordt weerspiegeld in de cijfers: de laatste 5 jaar investeerde de techgigant maar liefst 5 miljard dollar in security en de komende 5 jaren komt daar zelfs nog eens 20 miljard bij. 

The Digital Imperative met Microsoft Cloud

5. The Digital Imperative

Om een stap vooruit te blijven, identificeert Microsofts CEO Satya Nadella 5 ‘digital imperatives’, 5 digitale musts, voor bedrijven. Zo kan de Microsoft Cloud een brug bouwen tussen de business en IT en zo bedrijven helpen meer agile te worden en kan de cloud bedrijven helpen om data centraal te zetten.

Die data centraal zetten, dat zorgt voor heel wat groeikansen. Want meten is weten. De data die je verzamelt, biedt je de nodige inzichten om gefundeerde beslissingen te maken. Dit noemt Marijke the digital feedback loop. Denk aan onderbouwde verbeteringen in je producten, de productiviteit en efficiëntie van je werknemers verhogen, je productie verbeteren of het engagement van je klanten verhogen. 

Er de volgende keer ook bij zijn?

Ontdek welke events we nog allemaal op het programma hebben en reserveer je plekje nu!