Hoe Adobe voorop blijft lopen met AI en innovatie

Door in te spelen op opkomende trends zoals AI en strategische overnames van succesvolle bedrijven met bewezen technologieën, blijft Adobe een pionier in de markt.

 

In deze 52 Topics aflevering vertelt Bart Van De Wiele, head of solutions consulting bij Adobe, ons over hoe het bedrijf meer is dan enkel Photoshop of pdf en hoe het continu blijft inzetten op innovatie.

In 52 Topics gaat Kevin wekelijks de strijd aan met een technisch topic. Onderwerpen van ‘XR’ over ‘big data’ tot ‘zero trust’, die hij in 10 minuten en in begrijpelijke taal duidelijker maakt.

 

Bekijk de aflevering hierboven als video, lees het hieronder als blog of beluister hem als podcast op Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts. 👇

Snelle links 🔗:

Meer dan alleen het Creative Cloud

Hoewel de Adobe Creative Cloud suite bekend staat om programma’s als Photoshop, Illustrator, InDesign en Premiere Pro, zijn er veel andere toepassingen waar Adobe aan werkt, waar velen niet bekend mee zijn. 

3D-texturen met Substance

Adobe neemt gemiddeld 2-3 bedrijven per jaar over om de bestaande technologie aan te vullen. Een recente overname was het Franse bedrijf ‘Allegorithmic,’ de ontwikkelaar van Substance, die realistische 3D-texturen maakt. Vaak gebruikt in de film- en gamingindustrie, waaronder de Marvel-films.

Audio bewerkingen met Adobe podcast

Ongeveer twee jaar geleden werd een bètaproduct met de naam ‘Adobe Podcast’ gelanceerd als een webservice. Deze krachtige technologie is nu geïntegreerd in Premiere Pro en stelt gebruikers in staat om met een ‘one-click solution’ audio te optimaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld audio die je thuis met je smartphone hebt opgenomen laten klinken alsof het in een professionele studio is opgenomen.

Adobe Experience Cloud

Naast het Adobe Creative Cloud he je ook het Experience Cloud, die zelfs door de meest grote bedrijven in België gebruikt wordt. 

Analytics en automatisering

De Adobe Experience Cloud biedt een set aan analytics tools voor digital marketeers. Hiermee kun je bijvoorbeeld het winkelgedrag van klanten meten met realtime data en automatisatieprocessen koppelen om gerichte campagnes te voeren.

De integratie van Creative met experience

De integratie tussen het Creative Cloud-platform en het Experience Cloud-platform maakt het mogelijk om content te maken en de prestaties van creatives te meten.

 

Een indrukwekkend voorbeeld hiervan is de Black Friday-campagne, waarbij Adobe 50.000 assets heeft gemaakt en verspreid over verschillende platforms en formaten. Dit gebeurde via een geautomatiseerd systeem, waardoor Adobe precies kon analyseren wat wel en niet goed werkte, en deze inzichten kon gebruiken voor toekomstige campagnes.

Concurrentieel voordeel

Het aanbieden van een suite aan tools voor verschillende toepassingen creëert een krachtig ecosysteem dat goed met elkaar samenwerkt.

 

De eindeloze integraties en mogelijkheden maken de Adobe-suite onmisbaar voor elke creatieve professional. Het vermogen om met één update in een tool het hele ecosysteem aan te passen, maakt het een groot concurrentieel voordeel.

Collaboration

Naast de Adobe tools die naadloos met elkaar samenwerken, zet het bedrijf ook sterk in op samenwerking in teams, een belangrijk onderdeel voor hybride werkers die enorm veel mogelijkheden biedt.

 

Met onder andere de overname van Frame.io, een online video collaboration platform, versterkte Adobe zijn positie in dit domein.

AI in Adobe Firefly

Binnen Adobe wordt steeds meer gebruik gemaakt van AI, vaak zonder dat gebruikers zich er bewust van zijn. De evolutie van traditionele AI-modellen naar Generative AI, zoals Adobe Firefly, maakt het mogelijk om op basis van externe algoritmes nieuwe content te genereren die nog niet in het bronmateriaal aanwezig was.

Van text-to-image tot Text-based-editing

Voorbeelden hiervan zijn text-to-image, waar je aan de hand van een promt beelden kan genereren. Maar ook geavanceerde functies zoals text-based editing, waarbij je op basis van een audiotranscript videoclips kunt aanpassen.

 

De technologie achter dit systeem is de Adobe Firefly, een groep generative AI-algoritmes die in alle Adobe tools geïntegreerd zit.

Veilig trainen van het AI-model

Het AI-model van Adobe traint standaard niet op de content van klanten, wat een bewuste keuze is. Hierdoor beschikt Firefly over gecureerde stockafbeeldingen die commercieel veilig zijn, waardoor content die met behulp van Firefly is gemaakt, zonder copyrightproblemen kan worden gebruikt.

Heb jij ook een vraag voor Kevin? Geef een virtueel seintje en laat je vraag achter op sociale media! #RodeTelefoon

Meer weten over wat ConXioN voor jouw bedrijf kan betekenen?

Onze experts staan voor je klaar om je te begeleiden en te adviseren.