IT en HR moeten samenwerken voor het welzijn van werknemers
IT en HR moeten samenwerken voor het welzijn van werknemers
In een wereld die steeds digitaler wordt, staan ondernemingen voor de grote uitdaging om in verbinding te blijven met hun medewerkers. En daar speelt technologie een cruciale rol, beseft bouwmaterialengroep Etex.
Bij Etex gaan technologie en het welzijn van de medewerkers hand in hand. En dat is geen evolutie sinds het begin van de coronacrisis. ‘Technologisch stonden we al heel ver voor maart 2020. Microsoft Teams werd algemeen gebruikt in de onderneming, we hadden de cloud helemaal omarmd en we moesten niet halsoverkop nieuwe VPN-tunnels opzetten. We hadden alle technologie voorhanden zodat onze medewerkers hun werkplek op kantoor moeiteloos konden verplaatsen naar thuis’, zegt Dirk Altgassen, CIO van de Belgische bouwmaterialengroep.
Digitale identiteit
Ondanks die technologische voorsprong legde de coronacrisis een ander heikel punt bloot. Bedienden konden moeiteloos telewerken. Maar dat was helemaal anders voor de fabrieksarbeiders: zij konden niet meer werken omdat sommige fabrieken gesloten bleven. ‘Door de aard van hun werk is telewerk uiteraard geen optie. Zij bleven thuis, waardoor het voor ons een grote uitdaging was om in contact te blijven en te achterhalen hoe het met hen ging. Daarom crëerden teamleiders bijvoorbeeld WhatsAppgroepjes met hun teamleden, om toch minstens op een informele manier met elkaar in contact te blijven’, zegt Chief Human Resources Officer Louise Cail.
We moedigen mensen wel aan om naar kantoor te komen, omdat we menselijke interactie waardevol vinden. Maar dan moeten ze dat als een meerwaarde ervaren. En dat is onze verantwoordelijkheid.
Louise Cail, CHRO Etex- Developer
Door die ervaring heeft Etex nu ook voor de fabrieksarbeiders een digitale identiteit ontwikkeld, met een eigen Microsoft Teams-account en toegang tot het intranet. Cail: ‘Dit biedt verschillende voordelen. Zo kunnen we bijvoorbeeld onze jaarlijkse betrokkenheidsenquête intussen volledig digitaal opzetten. Tot 2019 gebeurde dat nog op papier, waardoor het weken kon duren vooraleer we alle enquêtes hadden verzameld. Nu gaat dat veel sneller, eenvoudigweg omdat we een veel betere digitale connectie hebben met alle medewerkers. Bovendien kunnen we sneller aan de slag met hun feedback. De voordelen zijn enorm.’
Grote flexibiliteit
Wanneer het gaat over telewerk, zet Etex eerder in op flexibiliteit dan op een strakke policy. Cail: ‘We geven de lokale managementteams de kans om samen met hun mensen te bekijken wat het beste werkt. Sommige bedrijven houden vast aan een minimaal aantal werkdagen op kantoor. Wij niet. We proberen mensen wel aan te moedigen om naar kantoor te komen, maar dan moeten ze dat als een meerwaarde ervaren. En dat is onze verantwoordelijkheid.’
Gerelateerde artikelen
Gratis sessie: De digitale werkplek & Employee Experience met Microsoft Viva
Meer weten over hybride werken met Microsoft 365? Onze experts vertellen je met plezier alles over een veilige en hybride werkplek die productiviteit verhoogt, de gebruikerservaring verbetert en de complexiteit en kosten vermindert.