De mogelijkheden en uitdagingen van AI in content creatie
“Kan AI dit niet even fixen?”, een vraag die ons maar al te bekend in de oren klinkt. Met AI heb je enerzijds de eindeloze mogelijkheden, maar anderzijds ook de uitdagingen die het met zich meebrengt.
In deze 52 Topics aflevering gaan Kevin Couvreur, Robin Gevaert (foto- en videograaf) en Bart Van De Wiele (head of solutions consulting bij Adobe) dieper in op wat de impact van AI is op contentcreatie.
In 52 Topics gaat Kevin wekelijks de strijd aan met een technisch topic. Onderwerpen van ‘XR’ over ‘big data’ tot ‘zero trust’, die hij in 10 minuten en in begrijpelijke taal duidelijker maakt.
Bekijk de aflevering hierboven als video, lees het hieronder als blog of beluister hem als podcast op Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts. 👇
Snelle links:
De kunst van prompt engineering
Het is duidelijk dat AI op dit moment het menselijk creatieve brein nog niet volledig kan vervangen. Je moet namelijk nog steeds weten wat je wilt maken met AI, en de beste resultaten zijn van de fotografen of artiesten die er kennis van hebben en weten wat ze willen bereiken met die tool.
Prompt engineering met tools zoals DALL-E en Midjourney is tegenwoordig een veelbesproken onderwerp. Deze tools vereisen een eigen ‘taal’ en het vermogen om gedetailleerde aanwijzingen te geven. Het resultaat hangt tenslotte sterk af van de kennis en precisie van de gebruiker, vooral in een vakgebied als bijvoorbeeld fotografie.
Interessant is dat achter elk fantastisch AI-gegenereerd beeld vaak een heleboel iteraties van pas zijn gekomen en ontzettend veel prompts om dat perfecte beeld te verkrijgen. Een vaardigheid op zich.
Efficiëntie vs. creativiteit
Robin illustreerde dit met een voorbeeld waarbij AI-gegenereerde portretten voor ‘De Slimste Mens’ dubbel zoveel tijd kostten om te genereren als normaal. Dit toont nogmaals de complexiteit van prompting en de betrokken vaardigheden.
Hoewel AI ontwerpers (nog) niet vervangt, kan het wel tijd besparen in andere aspecten, zoals voorbereidingswerk. AI kan dienen als een laatste controlepunt, om over het hoofd geziene details te vangen of suggesties te bieden. Wat toch een hoop tijd kan schelen.
Mogelijkheden van AI in contentcreatie
AI opent deuren naar eindeloze creatieve mogelijkheden. Zeker voor complexe taken kan AI een hulpmiddel zijn om efficiënter te werk te gaan. Een voorbeeld hiervan is hoe AI kan helpen bij video editing, zoals het aanpassen van een landscape video van een skiër naar een portrait formaat zonder de noodzaak van handmatige frame-aanpassingen. Wat veel tijdsintensiever is.
Uitdagingen op vlak van authenticiteit
Een voordeel van AI is de mogelijkheid om toegankelijk en eenvoudig realistische, maar toch fictieve beelden te creëren. Het risico bestaat er jammer genoeg in dat deze beelden met slechte intenties worden gebruikt, wat kan leiden tot misleidende praktijken.
Content credentials
Om dit tegen te gaan, werkt Adobe samen met meer dan 2000 andere partijen aan het Content Authenticity Initiative.
Dit initiatief onderzoekt manieren om de oorsprong van beelden te verifiëren door middel van metadata, waardoor de authenticiteit van content gewaarborgd blijft. Gebruikers kunnen de geschiedenis en bewerkingen van een afbeelding traceren door deze op een platform te uploaden. Het doel is om onder andere fake news tegen te gaan.
Heb jij ook een vraag voor Kevin? Geef een virtueel seintje en laat je vraag achter op sociale media! #RodeTelefoon