Nieuwe updates in Business Central 2024 Release Wave 1
Nieuwsgierig naar de laatste smaakmakers in de keuken van Microsoft Business Central 2024 Release Wave 1? Het kan best zijn dat je bij het zien van al deze verse ingrediënten even de kluts kwijtraakt. Maar vrees niet! We hebben voor jou de crème de la crème van de nieuwste features in Business Central 2024 voor jou in een smakelijk menu samengesteld. Dus, maak je klaar om je tanden te zetten in de meest sappige updates. Smakelijk! 🍴
Even opwarmen: Wat staat je te wachten?
Nieuwe toepassingen
Nieuw hulpprogramma voor opnemen en afspelen van scenario’s
Een mooi vooruitzicht is de in-client hulpprogramma voor paginascripts.
Met het nieuwe hulpprogramma ‘Page Scripting’ kunnen we makkelijker gebruikersacceptatietest rechtstreeks in Business Central opnemen en afspelen en valideren. Dit zal in de testfase van een project een zeer efficiënte tool zijn. Dit is de initiële focus voor deze release. We zijn zeer benieuwd naar de feedback over de gebruiksvriendelijkheid omdat het veel mogelijkheden kan bieden.
Terwijl de stappen worden afgespeeld, registreert het hulpprogramma of ze zijn voltooid (groen vinkje) of mislukt (rood uitroepteken) en geeft het hulpprogramma het resultaat weer van alle stappen die een resultaat valideren.
Projecten aan meerdere klanten factureren
Moeite met het factureren van meerdere klanten voor één project? Dit probleem behoort nu tot de verleden tijd. Je kunt nu moeiteloos de factuur- en orderklanten op projecttaakniveau specificeren, waardoor automatisch de juiste facturen worden gegenereerd. Oh, en ‘Job’ heeft nu de duidelijkere naam ‘Project’ gekregen.
Verkoper toewijzen aan het verzendadres
Zorg voor nauwkeurige verkooprapporten door verkopers aan de verzendlocatie toe te wijzen, niet aan het factuuradres. Dit zorgt voor een preciezere geografische inzicht in jouw verkopen en stimuleert strategische groei.
Artikelen(varianten) uit Servicetransacties blokkeren
Dit kan handig zijn als je de beschikbaarheid van bepaalde artikelen of artikelen van het type Service voor servicedoeleinden wilt beperken, bijvoorbeeld vanwege stofgezette ondersteuning, beperkte voorraad of contractuele overeenkomsten.
Documentbijlagen in serviceartikelen en documenten beheren
We kunnen nu het documentbeheer van service gerelateerde documenten digitaliseren door ze rechtstreeks toe te voegen aan serviceartikelen, contracten en facturen. Denk maar aan de onderhoudshandleidingen, de garantiecertificaten of inspectierapporten. Zo krijg je toegang tot kritieke documentatie om efficiënte serviceleveringen te waarborgen.
Binnenkomende documenten weergeven in gearchiveerde Offertes en Orders
Je krijgt de mogelijkheid om inkomende documenten te bekijken die zijn toegevoegd aan verkoop-/inkoopoffertes en orders, zelfs nadat ze zijn gearchiveerd.
Wat is nieuw met Copilot in Business Central?
Chatten met Copilot in Business Central
Door je eenvoudig uit te drukken in mensentaal kan je met Copilot snel je gegevens terugvinden. Een voorbeeld kan zijn, “geef me de laatste verkooporder van klant X”. Je kan op dezelfde manier om uitleg vragen over een gebruikte term of een specifiek veld. En nog een stap verder is Copilot inzetten als gids om een proces te laten doorlopen.
Direct toegang tot Copilot vragen
De gekende koppeling ‘Meer informatie’ is in deze release vervangen door de koppeling ‘Copilot vragen’. Met één klik wordt Copilot-chatvenster geopend en worden er automatisch namens de gebruiker berichten geplaatst in de chat, waarbij wordt gevraagd naar de betekenis van het betreffende veld. Hierdoor is veldspecifieke hulp altijd binnen één klik beschikbaar, waardoor het veel gemakkelijker wordt om de waarde en impact van velden en instellingen te begrijpen.
E-documenten toewijzen aan inkooporderregels
Nu inkoopprocessen steeds digitaler worden, speelt de functie voor e-documenten in Business Central een sleutelrol bij het automatiseren van de ontvangst en verwerking van leveranciersfacturen. Copilot kan dit proces ondersteunen door de toewijzing en afstemming van leveranciersfacturen aan en met inkooporders te verbeteren. Hierdoor hoeven minder tijdrovende taken te worden uitgevoerd die normaal gesproken activiteiten als uitgebreid zoeken, opzoeken en gegevensinvoer omvatten. Het bijkomende voordeel is dat facturen van leveranciers vaak niet exact overeenkomen met inkooporders, in welk geval Copilot beter in staat is om de bijbehorende inkooporders te identificeren. Verbeterde mogelijkheden voor afstemming zijn vooral handig voor kleine en middelgrote organisaties die behoefte hebben aan efficiënte documenttracering voor inkooporderregels.
Nog betere gebruikservaringen
Foutmeldingen delen en oplossen
Een simpele klik laat je nu foutmeldingen delen met collega’s via Teams of Outlook. Efficiëntie ten top!
Dit is nog niet alles, een foutbericht op een veld die naar een pagina kan verwijzen die de platformfout bevat wordt in de handige pop-up weergegeven.
Door één klik navigeer je naar desbetreffende pagina of zelfs naar een specifiek veld van de pagina, zodat je het probleem zelf kan oplossen.
Goed is dat het gedetailleerde foutbericht nog wel de volledige technische details bevat om indien nodig te escaleren.
Meerder bestanden toevoegen als bijlagen
Je kan nu snel meerdere bestanden tegelijk slepen om ze aan records in Business Central toe te voegen.
Heel nuttig als je vaak met meerdere bestanden werkt en deze aan een specifieke record wenst te koppelen.
Verbetering op mobiele apparaten
Zelfs onderweg blijf je verbonden met je werkbladpagina’s, nu beter toegankelijk dan ooit vanaf je smartphone.
Wetgeving gerelateerde nieuwigheden
Sustainable compliance - Duurzaamheidsvoorschriften
Dit is een zeer mooie feature om tegemoet te komen aan de naleving van de Europeese CSRD-richtlijnen (Corporate Sustainability Reporting Directive). Bedrijven zullen verplicht worden om te rapporteren over de impact van hun activiteiten op Mens en Milieu. Deze verplichting is in voege voor grote ondernemingen vanaf 2025 en naar verluid zal dit voor KMO’s verplicht worden vanaf 2027.
Acroniemen die hierop betrekking hebben zijn, de ESG-rapportages (Environment, Social and Governance) of MVA-rapporteringen (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen).
Deze schitterende rapporteringsfunctionaliteit, zal eenvoudig uit te breiden zijn met duurzaamheidsgegevens die zowel kwalitatief, als kwantitatief, toekomstgericht als retrospectief zijn.
Deze ESG-rapporteringen zijn niet-financiële rapporteringen en werken met een duurzaamheidsdagboeken en terugkerende duurzaamheidsdagboeken, om gegevens vast te leggen, op basis van het Duurzaamheidsrekeningenstelsel
Deze eerste release zal de basis leggen. We zullen hierop voortdurend verbeteringen in de functionaliteiten mogen verwachten.
Intrastat sneller en nauwkeuriger
Intrastat gebruikt momenteel Land van oorsprong van de Artikelkaart. Het komt echter vaak voor dat gebruikers hetzelfde artikel uit verschillende landen/regio’s kopen. Het Intrastat-rapport zal land van herkomst uit de trackingcode automatisch overnemen.
Land van oorsprong zal kunnen ingesteld worden voor een Artikeltraceringscode. Zo zal voor Land van oorsprong voor Artikelen in verkoopdocumenten automatisch waarden worden overgenomen van overeenkomstige inkoopdocumenten op basis van de instelling voor Artikeltraceringscode, zoals partijnummer of serienummer.
Toch weer een mooi meegenomen verbetering voor elke Business Central lover!
Btw-datum te zien in Boekingsvoorbeelden
Vanaf nu kan je de Btw-datum zien voordat je een boeking uitvoert. Deze functie is een verbetering op basis van feedback van gebruikers en partners.
Bijkomende Landen en Regio’s
Volgende landen komen erbij: Belize; Burkina Faso; Frans Polynesië; Gabon; Gambia; Gibraltar; Laos; Mali; Marshalleilanden; Moldavië; Montserrat; Saint Kitts en Nevis; Saint Lucia; Saint Vincent en de Grenadines; Turks- en Caicoseilanden; VS Maagdeneilanden; Oezbekistan; Vaticaanstad; Jemen
IRS-1099 formulier in VS automatiseren
Dit formulier is een reeks documenten die door de belastingdienst in de Verenigde Staten zijn voorgeschreven. De komende update stroomlijnt het proces met geautomatiseerde levering van 1099-formulieren via een integratie met de IRS.
Sneller inspelen op Power Platform met Business Central Release
Integratie van Field Service en Business Central
Zeer waardevolle functionaliteit voor bedrijven die professionele diensten verlenen, is de gedegen integratie van Field service met Business Central. Het is een krachtige oplossing om werkorders en verbruik in Field Service te beheren en deze efficiënt te factureren en af te handelen in Business Central.
De integratie van Dynamics 365 Field Service met Business Central kan vanaf de pagina Begeleide instellingen [Advanced Connection Settings] in Business Central. Van hieruit kan je de Dynamics 365 Field Service Integrations Setup initiëren door te kiezen voor Dynamics 365 Field Service-oplossing importeren en Verbinding met Dynamics 365 Field Service in te schakelen. Wil je de mogelijkheid bieden om het verbruik van artikelen en services in Field Service-werkorders te boeken, geef dan de Projectjournaalsjabloon en Projectjournaalbatch op waarmee verbruik of producten en services in Business Central worden geboekt.
Hier zal de tussenkomst van een systeembeheerder in sommige gevallen verder nodig zijn.
Tabel- en veldtoewijzingen toevoegen
Een onderneming moet vandaag Agile te werk gaan en snelle veranderingen in bedrijfsprocessen zijn daar een onderdeel van. Deze veranderingen in bedrijfsprocessen vereisen dat gegevens eenvoudig worden uitgewisseld via integraties met Business Central, zodat ze op een snelle en kosteneffectieve manier kunnen geïmplementeerd worden.
De actie Nieuwe Tabeltoewijzing is zeer welgekomen voor de Business Central gebruikers en partners.
Je kan hier een Tabel in Business Central opgeven en een bestaande Integratietabel in Dataverse die je wilt toewijzen.
Een overeenkomende Record zoeken
Het zoeken in Business Central naar één record dat aan een bepaalde criteria voldoet kan nu met de nieuwe actie één record zoeken.
Met deze nieuwe actie kan je niet alleen één record vinden dat aan een criteria voldoet, maar krijg je ook een gebruiksvriendelijkere gebruikersinterface om parameters aan te bieden en voorwaarden te definiëren.
Gebruik van Synthetische relaties
Synthetische relaties kunnen gebruikt worden om meer Business Central-gegevens beschikbaar te maken in Dataverse.
Er zijn twee manieren waarop je gegevens kan delen tussen Business Central en Dataverse, en andere Dynamics 365-apps, namelijk door ofwel gegevenssynchronisatie om gegevens te kopiëren tussen Business Central en Dataverse ofwel door virtuele tabellen, zodat gegevens zich in Business Central bevinden, maar kunnen worden bekeken via Dataverse.
Wanneer je gegevens synchroniseert tussen Business Central en Dataverse, kan je een synthetische relatie toevoegen tussen gesynchroniseerde gegevens en gegevens in virtuele tabellen. Met deze relatie worden de gegevens die zijn ingesteld voor synchronisatie vanuit Business Central, verrijkt met gegevens die je niet hebt.
Een vereiste voor het opzetten van synthetische relaties is het gebruik van de actie Inschakelen op de pagina Beschikbare virtuele tabellen. Ga voor meer informatie naar Virtuele tabellen gebruiken om meer gegevens te verkrijgen.
Wanneer je virtuele tabellen beschikbaar hebt gemaakt, kan je synthetische relaties maken op de pagina Dataverse-verbinding instellen door Virtuele tabellen te kiezen en vervolgens Synthetische relaties.
Op de pagina Synthetische relaties kies je de optie Nieuw om de gids voor begeleide instelling voor Nieuwe synthetische relatie uit te voeren. De gids helpt je bij het maken van een nieuwe synthetische relatie.
Je kiest hoeveel velden je wilt gebruiken in het veld Hoeveel velden om de tabellen te verbinden. Daarna kan je de velden definiëren waarvan de waarden moeten overeenkomen om de relatie tot stand te brengen in de velden Veld in de (native) tabel en Veld in de (virtuele) tabel. De relatie wordt dan gevalideerd
De lijst van Synthetische relaties is hiermee ook beschikbaar.
Betere goedkeuringsflow via Power Automate
Goedkeurders moeten niet meer handmatig aan de Power Automate-kant gedefinieerd worden, maar de flow haalt de relevante goedkeurders rechtstreeks uit Business Central. Wat ook een duidelijke verbetering is, zijn de uitbreidingen in sjablonen voor Power Automate-goedkeuringsintegratie.
Door je eenvoudig uit te drukken in mensentaal kan je met Copilot snel je gegevens terugvinden. Een voorbeeld kan zijn, “geef me de laatste verkooporder van klant X”. Je kan op dezelfde manier om uitleg vragen over een gebruikte term of een specifiek veld. En nog een stap verder is Copilot inzetten als gids om een proces te laten doorlopen.
Dus, terwijl je je voorbereidt om je tanden te zetten in de heerlijkheden die Business Central 2024 Release Wave 1 te bieden heeft, welke van deze innovaties laat jouw ondernemershart sneller kloppen? Zijn er functies die je specifiek zullen helpen je bedrijfsprocessen te versnellen of te verbeteren? Wij staan klaar om je door deze nieuwe culinaire reis te loodsen, stap voor stap, feature voor feature. Laat het smaken!
Gerelateerde artikelen
Meer weten over wat ConXioN voor jouw bedrijf kan betekenen?
Onze experts staan voor je klaar om je te begeleiden en te adviseren.
Business Applications > Nieuwe updates in Business Central 2024 Release Wave 1