Klantenzone

Alles wat je als klant nodig hebt, verzameld op één plek.

Volg ons!

Nieuwigheden in Business Central 2024 Release Wave 2

De vakantie zit erop en het nieuwe schooljaar is in volle gang—het perfecte moment om jouw Business Central-toolkit aan te vullen met de nieuwste features uit de Business Central 2024 Release Wave 2. Het kan even overweldigend zijn, al die nieuwe leerstof in dit ERP-pakket. Maar geen zorgen! We hebben voor jou de belangrijkste lessen en tools zorgvuldig geselecteerd. Klaar voor een vliegende start? 

Dit staat er op het lesrooster:

Copilot en AI-innovaties in Business Central 2024

Verbeteringen in Analysis Assist met Copilot

Copilot kan helpen de tijd te verminderen die nodig is om trends en afwijkingen in uw bedrijfsgegevens te identificeren.
Je kunt nu je analyse simpelweg in één zin uitdrukken zonder Business Central te verlaten. Bijvoorbeeld: “Show me vendors by location sorted by amount of purchases.” 

Deze verbeteringen maken data-analyse toegankelijker en efficiënter, wat je helpt om direct actie te ondernemen in Business Central 2024.

Copilot en AI-innovaties​ in Business Central​
Copilot en AI-innovaties​ in Business Central​
Copilot en AI-innovaties​ in Business Central​

Nummerreeksen voorstellen met Copilot

Bij nieuwe ERP-implementaties kan Copilot de tijd die nodig is om de eerste nummerreeksen in te stellen aanzienlijk verkorten. Dit betekent dat het onderhoud van deze nummerreeksen snel en zonder problemen verloopt, waardoor je meer tijd overhoudt voor andere belangrijke taken. Copilot kan je bijvoorbeeld ondersteunen bij het efficiënt bijwerken van de nummering op jaar- of maandbasis van vele conceptdocumenten en geboekte documenten in Business Central 2024. 

Nummerreeksen voorstellen met Copilot​
Nummerreeksen voorstellen met Copilot​ in Business Central​

Snellere productinformatie maken met Copilot

Met Copilot gaat je time-to-market in de turbostand. Stel je voor: marketingteksten automatisch in jouw huisstijl en itemvarianten die zichzelf voorstellen. Alles sneller en efficiënter geregeld—precies wat je nodig hebt in een competitieve markt. Klaar om tijd te winnen?

Snellere productinformatie maken met Copilot​ in Business Central​
Athene-tafel in Business Central​

Flexibeler beheer voor omgevingsupdates

Beheerders krijgen nu meer ademruimte met verlengde periodes voor grote updates en optionele kleine updates. Vijf maanden om grote releases te testen en voor te bereiden—perfect om alles soepel te laten verlopen. Kleine updates? Die kun je nu zelf plannen of zelfs uitschakelen als het beter uitkomt. Na de updateperiode is de respijtperiode verkort tot één maand, waarna incompatibele extensies automatisch verdwijnen. Hoeveel rust geeft dat jou?

Records samenvatten met Copilot

Copilot helpt je ook om records snel samen te vatten. Of je nu klantgegevens, grote bestellingen of andere typen records bekijkt, Copilot vat elk record samen in korte, duidelijke zinnen. Dit geeft je snel inzicht in je gegevens, zodat je met minder moeite een goed overzicht krijgt en je aanpak kunt plannen.

Meldingen ontvangen over problemen met achtergrondverwerking van taakwachtrijen

Creëer eenvoudig een Power Automate-stroom die perfect past bij jouw bedrijf en blijf altijd op de hoogte. Soms duren taken of processen langer dan verwacht—geen stress meer, want je krijgt nu direct meldingen over de voortgang. Hoeveel efficiënter zou je werken als je altijd weet wat er op de achtergrond speelt?

Nieuwe toepassingen in Business Central 2024 Release Wave 2

Facturering van abonnementen met toerekenen van opbrengst en beheren van onkosten

Business Central maakt het makkelijk om abonnementen te beheren, of je nu services, items of beide combineert. Met kant-en-klare sjablonen stel je moeiteloos terugkerende factureringen in. Klaar om alles netjes te automatiseren? Je houdt volledige controle over prijzen, nu en in de toekomst. En de boekhouding? Die loopt op rolletjes met automatische verwerking van balansposten en het toewijzen van inkomsten aan de juiste perioden. 

Field Service integreren met Servicebeheer

Sweetspot tussen - Business Central & Fieldservice in Business Central​

Met de integratie van Field Service en Servicebeheer beheer je werkorders en verbruik soepel, terwijl je facturatie in Business Central efficiënt afhandelt. Vooral handig voor bedrijven die onderhouds- en reparatiediensten aanbieden. Deze oplossing laat servicetechnici, managers en financiële teams moeiteloos samenwerken en alles netjes op één lijn houden. Klaar voor een vlekkeloze workflow?

Artikelbeschikbaarheid in Fieldservice – werkorders weergeven

Dankzij de integratie van Field Service met Business Central kun je voor werkorders direct zien welke artikelen beschikbaar zijn in een specifiek magazijn of camionet. Zo plan je je werkorders slim, vermijd je onnodige reiskosten en optimaliseer je zowel service- als inkoopactiviteiten.

Servicebeheerdocumenten archiveren

Service Management Setup in Business Central​

De archiveringsmogelijkheden in servicebeheer werken net zoals in aankoop en verkoop. Op de pagina Servicebeheerinstelling kun je instellen dat documenten automatisch worden gearchiveerd. Elke keer dat je iets doet—zoals een documentstatus wijzigen, iets afdrukken, downloaden, versturen, een serviceorder boeken, of een offerte omzetten in een order of contract—wordt er automatisch een nieuwe versie van het document opgeslagen. Zo blijft alles netjes en up-to-date, zonder dat je er extra werk aan hebt.

Artikelen aanvullen voor projecten

Je kunt straks sneller en gemakkelijker de benodigde artikelen regelen om een nieuw project te starten of een bestaand project soepel te laten verlopen. Op de pagina Projectkaart kun je met één klik inkooporders aanmaken via de actie ‘Inkooporder maken’. Daarna kun je de orders bekijken en bewerken voordat je ze naar je leveranciers verzendt. Deze functie werkt net zoals het maken van verkooporders—je kunt dus direct vanuit een project de benodigde inkooporders regelen.

Gestuurde opslag- en pick magazijnen in projecten

Bedrijven kunnen magazijnactiviteiten gebruiken met projecten om te zorgen voor een effectieve flow door het magazijn en om de voorraad te organiseren en op peil te houden.

Met gestuurde opslag- en pickopties in projecten kun je magazijnactiviteiten efficiënt gebruiken om de voorraad te organiseren en op peil te houden.

Op de pagina’s Project en Subformulier Projecttaakregels kun je nu locaties met de schakeloptie ‘Gestuurde opslag en pick’ inschakelen.

 

Wanneer je een pickdocument wilt maken of registreren, kun je de actie ‘Magazijnpick Maken’ gebruiken, of gebruik maken van een pickvoorstel om alles netjes te ordenen voordat je de pickinstructies uitstuurt.

Vul hiervoor de ‘Bin Code naar project’ in op de pagina Locatiekaart, en je bent klaar om je magazijn soepel te laten draaien.

Factuur- en ontvangstdocumenten in bulk toevoegen aan e-documenten

Tot nu toe kon je e-documenten maar één voor één importeren, maar dat verandert met deze release. Het nieuwe raamwerk laat je meerdere bestanden tegelijk importeren, zelfs rechtstreeks vanuit een SharePoint-map. Dit bespaart je flink wat tijd en maakt het verwerken van e-documenten een stuk eenvoudiger. Klaar om je werkdag te versnellen?

Bijlagen toevoegen bij verzenden van e-documenten

Bij het verzenden van een e-document kun je nu ook een PDF-bijlage meesturen. Dit vergroot de transparantie van transacties, stroomlijnt auditprocessen en helpt om potentiële geschillen te voorkomen. Een slimme manier om alles duidelijk en gedocumenteerd te houden!

E-documenten gebruiken met Power Automate

Dankzij deze integratie kun je elektronische Power Automate-documenten als BLOB-bestanden verzenden via de verschillende communicatiekanalen die je team gebruikt. Zo blijft iedereen makkelijk in de loop, ongeacht welk kanaal ze prefereren!

Betalingstransacties in Shopify juist afstemmen

Door de integratie van Business Central met Shopify kan je de online verkopen en betalingen eenvoudig op één plek beheren.

Geboekte verkoopfacturen exporteren naar Shopify

Kopers kunnen zich aanmelden op Shopify en toegang krijgen tot al hun facturen, ongeacht of ze zijn aangemaakt in Shopify of in Business Central.

Wetgeving updates in Business Central

Meerdere BTW-Nummers per klant

Voor klanten met magazijnen in meerdere EU-landen kun je nu alternatieve verzendadressen instellen en het juiste BTW-nummer direct op je verkoopdocumenten gebruiken. Alles netjes geregeld, zonder gedoe.

meerdere btw nummers per klant in Business Central​

Sustainability

Grote ondernemingen zijn vanaf 2025 verplicht om over ESG te rapporteren. KMO’s nog niet, maar ze kunnen wel door hun leveranciers of klanten gevraagd worden om dit te doen. Business Central is er klaar voor! Met het rolcentrum voor de Sustainability Manager, scorekaarten om je doelen te halen, en rapportages voor duurzaamheidsposten, heb je alles bij de hand om je CO2-uitstoot vast te leggen, CO2-credits te kopen en interne CO2-vergoedingen te berekenen.Gebruikservaringen

Sustainability in Business Central​

De grootte van Kolommen aanpassen, als de Personalisatie is uitgeschakeld

Je kunt nu de grootte van kolommen aanpassen, ongeacht de rol in je rolcentrum—ideaal voor wie op meerdere browsers en toestellen werkt. 

Let wel op: als je in incognito-modus werkt of je browsergeschiedenis wist, kunnen deze instellingen verdwijnen. Handig om te weten!

kolomgrootte aanpassen in Business Central​

Meerdere bestanden bijvoegen met slepen en neerzetten in het dialoogvenster

Das mooi meegenomen, maar denk aan de opslagcapaciteit!

Bestanden slepen in Business Central​

Tips voor toegangstoetsen in meer talen

Wanneer snelheid cruciaal is, telt elke muisklik en elke toetsaanslag. Om je werk nóg efficiënter te maken, integreert Business Central nu de vertrouwde sneltoetsfunctionaliteit uit Microsoft 365-apps zoals Excel en Word. Hiermee navigeer je moeiteloos door de actiebalk, menu’s en andere elementen van de gebruikersinterface (UI). Met tips voor toegangstoetsen kun je snel acties verkennen, navigeren en uitvoeren. Het resultaat? Meer tijd voor wat écht belangrijk is.

sneltoetsen businss central in Business Central​

Rapportering

Nieuwe financiële rapporten en demogegevens

De nieuwste rapporten in Business Central komen met handige demogegevens. Deze rapporten zijn kant-en-klaar voor gebruik, of je kunt ze als sjabloon inzetten om je eigen financiële rapporten te maken. Wil je een nog beter beeld krijgen van wat er mogelijk is? Je kunt eenvoudig meer demogegevens genereren om te zien hoe alles samenkomt.

Nieuwe financiële rapporten en demogegevens​ in Business Central​

Ingesloten Kant-en-klare Power BI-rapporten

Business Central zit boordevol opties voor rapportage, BI-dashboards en gegevensanalyse, allemaal geïntegreerd in dit ERP-pakket. Met deze releasewave kun je rekenen op een flink aantal nieuwe Power BI-rapporten die vanaf oktober ’24 beschikbaar zijn. Wat kun je verwachten?

  • Financieel: 14 rapporten om je cijfers scherp te houden
  • Verkoop: 12 rapporten om je verkoopprestaties te volgen
  • Inkoop: 13 rapporten voor een duidelijk beeld van je inkoopactiviteiten
  • Voorraad: 7 rapporten om je voorraad slim te beheren
  • Productie: 11 rapporten om je productieprocessen te monitoren
  • Projecten: 6 rapporten om je projectvoortgang te volgen

Dus, terwijl je je voorbereidt op het nieuwe schooljaar met de nieuwste tools en features van Business Central 2024 Release Wave 2, welke van deze innovaties laat jouw ondernemershart sneller kloppen? Zijn er functies die je zullen helpen om je bedrijfsprocessen net dat beetje efficiënter te maken? Wij staan alvast klaar om je door deze nieuwe leerreis te begeleiden, stap voor stap, les na les.