Waarom een CRM systeem belangrijk is voor jouw bedrijf | 52 Topics
Een CRM systeem is onder andere belangrijk om waardevolle inzichten te verkrijgen in de interesses en behoeften van jouw prospects en klanten.
In deze 52 Topics aflevering bespreken Kevin Couvreur en Filip Van Tongel, CCO van ConXioN, hoe het overzicht van klantinformatie de verkoopprestaties optimaliseert en waarom het de dagelijkse taken van jouw salesteam naar een hoger niveau tilt. Leer hoe je het maximum uit deze tool kan halen.
In 52 Topics gaat Kevin wekelijks de strijd aan met een technisch topic. Onderwerpen van ‘XR’ over ‘big data’ tot ‘zero trust’, die hij in 10 minuten en in begrijpelijke taal duidelijker maakt.
Bekijk de aflevering hierboven als video, lees het hieronder als blog of beluister hem als podcast op Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts. 👇
Snelle links 🔗:
Zijn jouw verkopers olifanten?
Olifanten hebben een uitstekend geheugen, maar dat geldt jammer genoeg niet voor jouw verkopers.
Zij kunnen niet alles onthouden. Een CRM helpt hen om een overzicht te houden van jouw klanten, met de juiste informatie om te bepalen waar ze hun tijd het beste aan kunnen besteden. Zo weten ze ook wat ze van elke klant kunnen verwachten. Wat de verkoopprestaties en de dagelijkse werkzaamheden van jouw salesteam zou moeten verbeteren.
Verkopers moeten de toegevoegde waarde inzien
Bij de implementatie van een CRM is het vooral belangrijk dat jouw verkopers de toegevoegde waarde van de tool inzien. Het zou namelijk een dagdagelijkse hulpmiddel moeten zijn om bij de juiste klant, de juiste oplossingen te gaan identificeren en zeker niet als een controle orgaan gebruikt worden.
Alles wordt opgeslagen
Wanneer iemand een mail stuurt, gebeld wordt enzoverder wordt dat allemaal in het systeem opgeslagen, waardoor jouw sales team snel een zicht kan hebben op wat er allemaal besproken is geweest. Als iemand ziek is of wegvalt hoef je dan eigenlijk niets meer te doen en kan je al deze informatie gaan raadplegen.
Hoe jouw CRM volledig benutten?
Single point of truth
Alle informatie die in het CRM systeem staat, moet volledig up-to-date staan. Dit is niet alleen voor de verkoper zelf, maar ook voor zijn collega’s en leidinggevenden. Zo kunnen ze samenwerken, rapporteren en beslissen op basis van betrouwbare gegevens.
Single point of information
Een CRM systeem maakt het mogelijk om documenten, afspraken en andere informatie op een efficiënte manier terug te vinden en te gebruiken. Zo kun je repetitieve taken automatiseren en je administratieve werk verminderen. Bijvoorbeeld, bij het maken van een offerte of contract kun je een template gebruiken waarbij de informatie automatisch wordt ingevuld vanuit het CRM systeem.
Dit kan door integraties met Sharepoint in combinatie met het verzamelen van data uit een Power BI. Hierbij kan er gewerkt worden aan pipeline management, opportunity management, leadmanagement, forecasting en meer.
Single point of interest
Een CRM systeem stelt je in staat om de interesses van je klanten te achterhalen en te benutten. Je kunt marketing en sales combineren door de klantreis in kaart te brengen. Je kunt zien wat je klanten hebben gedaan op je website, welke social media posts ze hebben geliket of gedeeld, welke e-mails ze hebben geopend en meer. Hiermee weten verkopers dan wie ze moeten bellen, en met welke boodschap.
Dit kan door integraties met Sharepoint in combinatie met het verzamelen van data uit een Power BI. Hierbij kan er gewerkt worden aan pipeline management, opportunity management, leadmanagement, forecasting en meer.
Marketing en Sales
“Als een klant bij jou terecht komt is hij al 60-70% geïnformeerd en overtuigd en dan kan een verkoper het enkel en alleen nog maar verknallen.” - Filip Van Tongel, CCO van ConXioN
Zo weet je dat je klant geïnteresseerd en geïnformeerd is over een bepaald onderwerp. Dan is het aan de verkoper om te zien welke klanten nog geen product of dienst uit je portfolio hebben, maar wel interesse hebben in die aanbieding. Je kunt dan als verkoper precies inspelen op de behoefte van je klant en een passend antwoord geven op zijn vraag.
Inzichten verkrijgen
Performance van de verkopers
Enerzijds willen we zoals eerder beschreven inzichten gaan verkrijgen om de efficiëntie te gaan verhogen, maar anderzijds willen we ook inzichten in de performance van onze verkopers. Je wilt weten met wie je samenwerkt en hoe ze presteren op basis van verschillende metrics, niet alleen hoeveel omzet ze genereren. Dit is belangrijk om je verkoopstrategie te optimaliseren en fouten te voorkomen.
Anticiperen op de toekomst
Een CRM systeem helpt je ook om te anticiperen op de toekomst. Je wilt weten of je je portfolio moet uitbreiden, of je nog steeds de juiste producten aanbiedt, en waarom sommige producten minder populair zijn. Zo kun je je aanbod afstemmen op de vraag van de markt. Een CRM systeem stelt je ook in staat om te communiceren met andere afdelingen, en hen te informeren over de verwachte workload.
Microsoft Copilot for Sales
Om gebruik te kunnen maken van Microsoft Copilot, moet alle data in jouw CRM, in Sharepoint en in andere systemen volledig up-to-date en correct zijn. Want als je slechte data invoert, krijg je ook slechte resultaten. Er vergt dus heel wat voorbereidingswerk vooraleer je AI op jouw data kan loslaten.
Heb jij ook een vraag voor Kevin? Geef een virtueel seintje en laat je vraag achter op sociale media! #RodeTelefoon