Waarom telecom en IT niet los van elkaar kunnen

Telecom en IT lijken soms twee aparte werelden, maar in realiteit kunnen ze niet zonder elkaar. Bedrijven die dat beseffen, besparen geld, tijd en een hoop problemen. Lees verder en ontdek waarom telecom en IT hand in hand moeten gaan.

Snelle links 🔗:

Waarom telecom en IT onafscheidelijk zijn

Vroeger was telecom simpel: je had een vaste lijn, een gsm en een internetabonnement. IT was voor de mensen op de IT-afdeling. Maar die tijd is lang voorbij.

 

Vandaag draaien bedrijven op clouddiensten, videomeetings en mobiele connectiviteit. Alles hangt aan elkaar. En als telecom en IT niet samenwerken, dan is het prijs.

 

Toch zien veel bedrijven telecom nog steeds als ‘een factuur’ en IT als ‘iets technisch’. Dat is vragen om problemen.

Telecom zonder IT? Vergeet het maar!

Een snelle internetverbinding, de beste gsm-abonnementen en een moderne telefooncentrale: mooi op papier. Maar als IT daar niet op is afgestemd, heb je er geen fluit aan.

 

Denk aan VoIP (bellen via internet). Zonder de juiste IT-instellingen krijg je haperende gesprekken, slechte geluidskwaliteit en boze klanten.

"IT zonder telecom is als een sportauto zonder sleutels. Je hebt alles in huis, maar je geraakt nergens."

Rani Vincent- Solution Advisor Telco

IT zonder telecom: een kaartenhuis zonder fundering

Omgekeerd is het net hetzelfde. Je kan een hypermodern IT-netwerk hebben, maar zonder een stevige telecominfrastructuur ben je niets.

 

Wat als:

  • Je internetverbinding niet stabiel genoeg is voor de cloud?
  • Je firewall je netwerk vertraagt omdat hij niet op de snelheid is afgestemd?
  • Je videomeetings continu haperen door te trage verbindingen?

De illusie van gescheiden werelden

Veel bedrijven verdelen telecom en IT nog in aparte hokjes. Wat krijg je dan? Misverstanden, extra kosten en frustratie.

 

Een klassiek voorbeeld: een bedrijf krijgt een upgrade van 200 Mbps naar 750 Mbps. Klinkt goed, niet? Maar niemand heeft gecheckt of de firewall dat wel aankan. Resultaat? Je betaalt voor iets wat je niet eens kan gebruiken.

 

Hadden telecom en IT even samen aan tafel gezeten, dan was dat probleem er niet geweest.

Cowboys in de telecomwereld: pas op!

Iedereen kent ze: telecomverkopers die beloven dat je‘ongelimiteerd internet’ krijgt, ‘supersnelle verbindingen’ en ‘de beste deals’.

 

Ze vertellen er alleen niet bij dat:

  • Je netwerk misschien die snelheid niet aankan.
  • Je opgescheept zit met een contract waar je niet meer onderuit kan.
  • Je betaalt voor opties die je nooit zal gebruiken.

 

Een klassiek verhaal: een bedrijf tekent een contract voor supersnel internet. Maar hun netwerkconfiguratie laat dat niet toe. En wie krijgt de schuld? IT natuurlijk.

 

Laat je niet vangen door gladde praatjes. Check altijd of je IT- en telecominfrastructuur op elkaar afgestemd zijn.

Hoe bedrijven telecom en IT slim integreren

Hoe pak je het dan wél goed aan? Door telecom en IT samen te bekijken.

 

  • Eerst inventariseren: Wat heb je? Wat heb je nodig? Werkt het samen?
  • Niet apart beslissen: Nieuwe telecom? IT moet mee aan tafel. Nieuwe IT-oplossing? Eerst checken of de telecominfrastructuur dat aankan.
  • Geen verborgen kosten: Geen kleine lettertjes, geen addertjes onder het gras. Gewoon een heldere en werkbare oplossing.

 

Wie telecom en IT slim combineert, bespaart niet alleen centen, maar voorkomt ook de problemen van slechte verbindingen en technische problemen.

Conclusie: één team, één taak

Telecom en IT zijn zoals frieten en stoofvlees. Je kan ze apart eten, maar samen zijn ze op hun best.

 

Blijf je denken in aparte systemen? Dan blijf je problemen krijgen. Maar koppel je telecom en IT slim aan elkaar, dan krijg je een infrastructuur die werkt zoals het hoort.

 

Dus: teken je binnenkort een nieuw telecomcontract? Even bellen naar de IT-afdeling. Je zal jezelf dankbaar zijn!

Wil je meer weten over telco bij ConXioN?

Onze experts staan voor je klaar om je te begeleiden en te adviseren.