Waarom werknemers AI op de werkvloer nodig hebben
Waarom werknemers AI op de werkvloer nodig hebben
AI op de werkvloer, it’s here to stay. 3 op de 4 vier werknemers die een intellectuele job uitoefenen gebruiken het al op de werkvloer. Toch zijn bedrijfsleiders vaak nog twijfelend over AI in hun bedrijf vanwege een gebrek aan strategie. In deze blog, geven we de bedrijfsleider een extra duwtje in de rug door het belang van Artificial Intelligence voor de werknemer in de kijker te zetten.
Waarom werknemers AI gebruiken op de werkvloer
Sinds de lancering van ChatGPT door OpenAI in november 2022 is AI alomtegenwoordig op de werkvloer. Vandaag wil 80% van de werknemers meer leren over hoe ze AI kunnen gebruiken in hun job volgens LinkedIn Learning. Dit is geen verrassing aangezien het helpt om tijd te besparen, te focussen op belangrijke opdrachten en meer te genieten van hun job. Het is kortom sneller en slimmer werken.
Hogere verwachtingen door AI leidt tot zelfstudie
Werknemers wachten daarom niet op officiële training, ze spijkeren zelf hun AI skills bij. Ze doen dit om competitief te blijven op de arbeidsmarkt, sneller te promoveren en hun job opportuniteiten te vergroten. De interesse in het zelf leren over AI werd duidelijk op het platform LinkedIn Learning. Video’s over AI kregen een flinke boost bij niet-technische beroepen, voornamelijk bij project managers, architecten en office managers.
AI wordt toegankelijker
Microsoft Copilot biedt nu ook steeds meer mogelijkheden om AI efficiënter te gebruiken. Door bijvoorbeeld suggesties of prompts te herschrijven voor jou. Prompts die worden herschreven met Copilot leiden tot betere resultaten voor jou. Wil je er meer over weten? Bekijk dan deze video!
De valkuilen van BYOAI
Bedrijfsleiders beseffen dat AI nodig is, maar de vrees voor een gebrek aan direct ROI en dit effectief aan te tonen scheppen twijfels. Zonder enige strategie vanuit het management, neemt de werknemer het heft in eigen handen en gebruikt het hun eigen AI tools. Dit wordt ook Bring Your Own AI (BYOAI) genoemd. Het jaarlijks rapport van Work Trend Index maakte duidelijk dat 78% van de AI gebruikers BYOAI benutten op de werkvloer. Dit geldt niet enkel voor Gen Z, maar voor alle generaties actief op de werkvloer. Het gebruik van AI is voornamelijk om de stress voor de snelheid en het volume van het werk te verzachten.
BYOAI betekent dat bedrijven de voordelen van een strategische AI aanpak mislopen. Het brengt ook de data security van bedrijven in gevaar door persoonlijk gebruik van dergelijke tools. Het is duidelijk dat werknemers te maken krijgen met nieuwe technologieën en constante druk op het werk. AI tools bieden een oplossing voor dit probleem. De opportuniteit voor de bedrijfsleider is om deze trend om te slaan in ROI.
Wat bedrijfleiders moeten onthouden
Het is duidelijk dat AI al op grote schaal wordt gebruikt en werknemers de voordelen zien zoals tijdsbesparing, betere focus en meer creativiteit. Veel leiders worstelen met het meten van de ROI dat AI kan opleveren. Werknemers nemen hun eigen AI-tools mee, wat nefast is voor de data privacy. Het management moet het AI momentum grijpen en het strategisch toepassen op zakelijke problemen.